horvātija

2023. gada 16. un 17. oktobrī Tiesu administrācijas pārstāvji viesojās Horvātijas Tieslietu ministrijā un vispārējās jurisdikcijas pirmās instances tiesā Zagrebā, kur pārrunāja abu valstu aktuālos tiesu darba organizācijas un digitalizācijas jautājumus.

Vizītes laikā Horvātijas Tieslietu ministrijas pārstāvji dalījās pieredzē par trīs būtisku projektu īstenošanu: tiesvedības procesa digitalizācija, tiesas sēžu tehniskais aprīkojums un runas transkripcijas rīku izmantošana, kā arī anonimizācijas risinājums.

Šobrīd Horvātijā tiesas procesa lietas dati un materiāli tiek pievienoti informācijas sistēmai un paralēli tiek veidotas arī lietas papīra formā. Pirmā pāreju uz pilnībā digitālu procesu uzsāks Horvātijas komerctiesa, jo juridiskām personām ir pienākums saziņu ar tiesu veikt elektroniski, izmantojot risinājumu, kas līdzīgs e-adresei.

horvātija1

Vizītes ietvaros Latvijas pārstāvji apmeklēja Zagrebas tiesu, kur tika iepazīstināti ar tiesas darba organizāciju. Zagrebas tiesā šobrīd pilnībā ir aprīkota viena tiesas sēžu zāle, kas paredzēta attālinātu tiesas sēžu rīkošanai. Tiesas zāle aprīkota ar audio ieraksta iekārtām, papildu monitoriem, video kameru, dokumentu kameru un ekrāniem videokonferences translēšanai. Veikto ierakstu plānots izmantot runas transkripcijai. Horvātijā tiesas nolēmumu anonimizāciju veic atsevišķos gadījumos (visbiežāk anonimizē augstākas instances tiesu nolēmumus), tomēr nolēmumu anonimizācija tiek veikta manuāli, respektīvi, darbinieks nolēmumu rediģē kā teksta dokumentu savā datorā. Plānots, ka ar jauno risinājumu nolēmumus anonimzācijai varēs nosūtīt automātiski, līdzīgi kā šobrīd jau ir Latvijā.

Vizītes laikā īpaša uzmanība tika veltīta informācijas sistēmu un tehnoloģiju lietotāju atbalstam, pārrunājot abās valstīs izmantotos risinājumus. Arī Horvātijā lietotāju pirmā līmeņa atbalstu nodrošina viens no tiesas darbiniekiem (“superuser” jeb superlietotājs), kas papildus saviem tiešajiem darba pienākumiem pilda arī pirmā līmeņa atbalsta funkciju. Tomēr atšķirībā no Latvijas, šiem tiesu darbiniekiem ir piešķirtas plašākas administratora tiesības tiesu informatīvajā sistēmā.

Tikšanās laikā tika secināts, ka būtiska nozīme kvalitatīvu konsultāciju sniegšanai ir ne vien lietotāju viedokļa uzklausīšana, bet ir svarīgi nodrošināt pašu atbalsta personu (gan tiesās, gan atbalsta dienestos) spēju sniegt konsultācijas, uzturēt konstruktīvu sarunu dažādās situācijās un saglabāt psiholoģisko noturību. Kopumā pieredze viesojoties Horvātijas Tieslietu ministrijā un tiesā ir pozitīva, ļauj apzināties jau paveikto un motivē turpmākajam darbam tiesvedības procesa digitalizācijā.